Eind vorig jaar werd de nieuwbouwlocatie van het Emaus College in Ermelo opgeleverd. Sinds januari is de school in gebruik. Locatiedirecteur Birgit Bossink en projectmanager Jos Van der Linde blikken terug op het nieuwbouwtraject en de begeleiding hiervan door Versluis.
“Aanvankelijk werden we begeleid door iemand van vastgoed ’s Heerenloo. Door omstandigheden kon dit niet worden voortgezet. Toen Versluis de begeleiding overnam was dat een verademing, Wout en Daan denken in mogelijkheden”, vertelt Birgit. Tijdens het nieuwbouwtraject was zij verantwoordelijk voor de grote lijnen en was Jos het eerste aanspreekpunt voor Versluis.
Schakel tussen school en gemeente
Het Emaus College is een school voor voortgezet speciaal onderwijs en heeft een regionale functie voor leerlingen die niet binnen het reguliere systeem onderwijs kunnen volgen. Ook leerlingen die voor behandeling op Groot Emaus verblijven, gaan er naar school. “Ons onderwijs is gericht op inspanning en ontspanning. De groepsgrootte is maximaal acht tot tien leerlingen en een aantal leerlingen heeft een-op-een-begeleiding nodig. Dat vraagt iets van een gebouw. Vanaf het moment dat Versluis instapte werden Wout en Daan de schakel tussen onze ideeën en de gemeente, die hiervoor al dan niet budget kon vrijmaken.”
Jos: “Versluis stapte feitelijk op een rijdende trein, de aanbesteding had plaatsgevonden en de tekeningen lagen er al. Toch pakten zij meteen hun rol. Tijdens de bouw kwamen we er bijvoorbeeld achter dat er geen uitgifteluik was bij de keuken en dat de geplande deuren niet praktisch waren. Versluis heeft dit voor ons opgelost door in gesprek te gaan met de aannemer en de gemeente. We voelden ons echt ontzorgd.”
Goed bereikbaar
“Nog zoiets”, vult Birgit aan. “We ontdekten dat er geen schoolbel was meegenomen in het bestek. Versluis heeft hiervoor offertes aangevraagd en heeft gesprekken gevoerd over wie dit moest gaan betalen.” Jos: “Wat prettig was, Wout en Daan waren heel goed bereikbaar. Het zijn bovendien positieve en vrolijke mannen. Dat maakte de vergaderingen ook gewoon leuk. En ze namen vaak stroopwafels mee.”
Birgit: “Je merkte dat ze plezier hebben in hun werk en zich er aan alle kanten voor wilden inzetten om ons een mooi gebouw te geven.”
“Ook na de oplevering zijn ze trouwens nog goed bereikbaar. We ontdekten dat er geen sleutel bij de buitenkraan zat. Eén telefoontje met Wout en het was geregeld”, vertelt Jos.
De leerlingen vinden hun nieuwe school geweldig, volgens Birgit. “Het gebouw straalt rust uit en voelt warm aan. Terugkijkend vonden we het nieuwbouwtraject ontzettend leuk en voelde het helemaal niet als zwaar. Gewoon een mooie uitdaging, net zoals we gewend zijn met onze leerlingen.”