1024 20231026 mt bank met kernwaarden versluis klein.jpg?1718799120&focus=45.99 49
Slider 19
1052 versluisgroep bewonerszaken projecten kantoorpand
kantoor
1003 svdv20230906 222 2
Slider 13
933 svdv20211108 247.jpg?1693227847&focus=50.73 33
Slider 4
877 svdv20230906 153 2
Slider 2
1006 svdv20230926 480
Slider 5
935 svdv20211108 280
Slider 6
998 svdv20230906 148 2
Slider 8
936 svdv20220221 181
Slider 7
1018 svdv20230926 650
Slider 16
1000 svdv20230906 170 2
Slider 10
878 svdv20230926 568
Slider 3
1001 svdv20230906 195 2
Slider 11
1002 svdv20230906 201 2
Slider 12
1004 svdv20230906 239 2
Slider 14
1005 svdv20230906 254 2
Slider 15
1017 svdv20230926 685
Slider 17
1091 20231026 mt bank met kernwaarden
Slider 19

Energie besparen en leerprestaties verhogen

15-04-2021
Energie besparen en leerprestaties verhogen
Een andere slimme oplossing is om een daglichtregeling in de lokalen en gesprekskamers toe te passen. “Vlakbij een raam of onder een lichtkoepel is vaak veel daglicht, dus daar hoeft een lamp op een zonnige dag minder fel te branden. Iets verderop in de ruimte is dat juist wel nodig. Slimme verlichting meet met een sensor de sterkte van het daglicht dat binnenkomt en past de intensiteit van het kunstmatige licht daarop aan”, legt Sandra uit. Ook dit is besparend omdat vaak blijkt dat lampen niet overal volledig aan hoeven. 

Sandra heeft zich ook verdiept in welke lichttinten het beste effect hebben op werk- en leerprestaties. “Voorheen werd vooral gelig licht gebruikt, warm van kleur. Denk maar aan een gloeilamp. De kleurtemperatuur drukken we uit in Kelvin. Nu wordt in omgevingen waar we alert moeten zijn doorgaans gekozen voor minimaal 4000k – neutraal wit. Uit onderzoek blijkt dat men bij 5500 Kelvin het beste presteert en dat komt omdat die tint het meest overeenkomt met daglicht. Door dus lampen te gebruiken met deze ietwat koele lichtkleur, zullen leerlingen en medewerkers optimaal kunnen presteren. Het licht buiten komt overeen met het licht binnen en dat is veel rustiger en daardoor minder vermoeiend.”



De investering in lampen die het daglicht nabootsen is iets hoger dan die van normale ledverlichting. Het terugverdienen van de investering duurt in dat geval dus langer. “Dat geldt ook voor scholen die kiezen voor een dimmer in de klas. Aan de ene kant is het fijn dat het licht kan worden aangepast als er bijvoorbeeld een kerstdiner is of als de groep een film kijkt. Aan de andere kant vraagt die wens om een grotere investering. Je kunt je dan aanvragen of het je dat waard is, als je de dimmer niet vaak gebruikt.” Sandra begeleidt scholen en besturen bij het maken van de juiste keuzes. “Samen kijken we naar het beschikbare budget en we doen een gebouwinventarisatie. Zo komen we samen tot een plan van aanpak.”

Lees ook ‘Het is mooi om echt iets te kunnen betekenen’