1024 20231026 mt bank met kernwaarden versluis klein.jpg?1718799120&focus=45.99 49
Slider 19
1052 versluisgroep bewonerszaken projecten kantoorpand
kantoor
1003 svdv20230906 222 2
Slider 13
933 svdv20211108 247.jpg?1693227847&focus=50.73 33
Slider 4
877 svdv20230906 153 2
Slider 2
1006 svdv20230926 480
Slider 5
935 svdv20211108 280
Slider 6
998 svdv20230906 148 2
Slider 8
936 svdv20220221 181
Slider 7
1018 svdv20230926 650
Slider 16
1000 svdv20230906 170 2
Slider 10
878 svdv20230926 568
Slider 3
1001 svdv20230906 195 2
Slider 11
1002 svdv20230906 201 2
Slider 12
1004 svdv20230906 239 2
Slider 14
1005 svdv20230906 254 2
Slider 15
1017 svdv20230926 685
Slider 17
1091 20231026 mt bank met kernwaarden
Slider 19

Een cursus zelfverdediging, is dat nodig?

08-07-2024
Een cursus zelfverdediging, is dat nodig?

Vier keer per jaar hebben we een afdelingsoverleg met onze bewonersbegeleiders. Zo nu en dan geven we hier een speciale invulling aan. Zo ook vorige maand toen ons samenzijn plaatsvond bij Landgoed de Olmenhorst. Het thema was weerbaarheid en we hadden een trainster van Protect Invest uitgenodigd om een zelfverdedigingsworkshop te geven. 

Pas na de voordeur weet je wie de huurder is
Is dat dan nodig, vraagt je je misschien af. Gelukkig hebben we in ons vak zelden te maken met agressie, maar het feit blijft dat de meeste van onze bewonersbegeleiders vrouwen zijn die regelmatig in hun eentje bij huurders in huis komen. Dan is het fijn als je wat zekerder in je schoenen staat. 
Onze collega Rianne Avink was ook aanwezig bij de workshop: “De trainster was enorm inspirerend, zelf klein van stuk, maar ze zou een kerel van 2 meter nog van zich afschudden. We hebben het gehad over de verschillende situaties waarin onze collega’s werken. Elke huurder is anders en pas als je voorbij de voordeur bent weet je met wie je te maken hebt.”

Mes voor een boterham 
De trainster gaf praktijkvoorbeelden en hoe daarbij te handelen. Zoals de situatie waarin je als bewonersbegeleider in de keuken staat met een huurder die ineens een mes uit de lade pakt. Dat hoeft niets te betekenen -misschien wil hij of zij wel een boterham smeren- maar het is goed om te weten hoe je hierop kan reageren. En dat begint met preventief handelen. Zorg dat je als laatste de keuken ingaat en er dus als eerste uit kan gaan als dat nodig is.

Opgesloten
Rianne: “Sommige bewoners hebben de gewoonte om de deur achter je dicht én op slot te doen. Dat kan beangstigend zijn, ook als dat alleen maar een vast ritueel is. We leerden dat je dit kunt voorkomen door te zeggen dat jij de deur wel achter je dicht doet. Je houding doet er ook toe. Kom je zelfverzekerd over, dan heb je eerder overwicht. Onze bewonersbegeleiders zijn al gewend om de situatie bij binnenkomst even te screenen en dat was ook een van de tips. En mocht een gesprek in het ergste geval uit de hand lopen, dan is de i-Pad volgens de trainster een goed middel om je te verweren.”

Knietjes geven tegen kussens
Na de tips was het tijd voor de praktijk en konden onze bewonersbegeleiders oefenen in zelfverdediging. Rianne: “Het was natuurlijk komisch om je collega’s fanatiek knietjes te zien geven tegen kussens. Zelfs onze directeur Jan deed mee. Ik vond het heel fijn om dit met elkaar te kunnen doen, het was  ludiek en verbindend tegelijk. Daarna hebben we er nog vaak om moeten lachen, bijvoorbeeld toen een vrouwelijke collega opmerkte dat ze de opgedane technieken thuis ook had toegepast en dat dat haar niet in dank werd afgenomen.”