1024 20231026 mt bank met kernwaarden versluis klein.jpg?1718799120&focus=45.99 49
Slider 19
1052 versluisgroep bewonerszaken projecten kantoorpand
kantoor
1003 svdv20230906 222 2
Slider 13
933 svdv20211108 247.jpg?1693227847&focus=50.73 33
Slider 4
877 svdv20230906 153 2
Slider 2
1006 svdv20230926 480
Slider 5
935 svdv20211108 280
Slider 6
998 svdv20230906 148 2
Slider 8
936 svdv20220221 181
Slider 7
1018 svdv20230926 650
Slider 16
1000 svdv20230906 170 2
Slider 10
878 svdv20230926 568
Slider 3
1001 svdv20230906 195 2
Slider 11
1002 svdv20230906 201 2
Slider 12
1004 svdv20230906 239 2
Slider 14
1005 svdv20230906 254 2
Slider 15
1017 svdv20230926 685
Slider 17
1091 20231026 mt bank met kernwaarden
Slider 19

Door passend onderwijs op zoek naar uitbouwmogelijkheden

11-02-2021
Door passend onderwijs op zoek naar uitbouwmogelijkheden
“Het aanpassen van een schoolgebouw hangt af van de onderwijsvisie van de school”, aldus Daan Onderwater, bouwkundig adviseur bij Versluis. “Als bestaande ruimten moeten worden aangepast kan dat op diverse manieren. We bespreken de mogelijkheden om intern te herschikken of om uit te bouwen. Sommige scholen willen een transformatie van het gebouw. Alle mogelijkheden worden onderzocht en besproken met de school.”

Time-out ruimtes
Iedere school heeft andere wensen. De uitwerking wordt gebaseerd op de onderwijskundige visie van de school. “Sommige onze scholen willen time-out- en concentratieplekken. Andere willen de gangen gaan benutten. Iedere school heeft eigen wensen die wij graag vervullen. Wij kijken dan in het gebouw of en waar de mogelijkheden zijn. Waar heerst rust, waar zijn de drukke verkeersruimtes in de school, waar is het licht, waar is te veel afleiding. Onze voorstellen en oplossingen passen bij wat leerlingen nodig hebben en sluiten aan bij de onderwijskundige visie.”

Concentratieplekken
Wilt u eens van gedachten wisselen over de mogelijkheden en gebruik maken van de ervaring van Versluis, dan komt Daan graag langs voor een vrijblijvend gesprek. Samen bekijken jullie de vragen en wensen. Kan een kantoor worden opgegeven voor een concentratieplek? Kan je van 3 klaslokalen twee lokalen maken met in het midden speciale werkplekken? Een ronde door de school geeft Daan al snel ideeën die hij graag met u deelt. De volgende stap is het haalbaarheidsonderzoek, waarbij we kijken of de wensen van de school passen in het schoolgebouw en tegen welke investering dat mogelijk is. Na de presentatie van het haalbaarheidsonderzoek worden het plan geschreven en de tekeningen gemaakt. Een architect is niet altijd nodig omdat Versluis alle expertise zelf in huis heeft voor ontwerp en uitvoeringsbegeleiding.

Leerlingen doen ook mee
Alle opgedane ervaring komt bij iedere nieuwe opdracht goed van pas. U wordt bij het gehele proces betrokken, en toch volledig ontzorgd. De ervaring die er is met de kleurkeuze, de akoestiek, de wand- en vloerafwerking geven opdrachtgevers vertrouwen. Daan werkt graag voor het onderwijs: “De mensen zijn altijd betrokken en denken graag mee. Het leukste vind ik als er ook leerlingen meepraten. Die vinden het geweldig om mee te denken en zijn open en eerlijk. Ze zeggen gerust: dat wordt vernield als we dat op die manier aanpassen, of daar kunnen we iets stiekem doen. Onlangs hebben we leerlingen laten meedenken met allerlei voorbeelden, bijvoorbeeld een treincoupe of een terras. Hoe vind je zo’n omgeving? Voel je je daar oké? Uiteindelijk kwam daar bijvoorbeeld uit dat ze graag in kleine groepjes werken. Kinderen zijn verrassend bewust en duurzaam. Een gewoon klaslokaal vinden ze vaak te kil, ze willen meer afscherming. Als je daar als school naar luistert, weet je dat je het je leerlingen naar de zin maakt. En het is net als bij ouders: hebben je kinderen het naar de zin, dan heb jij (in dit geval de leraar) het ook naar de zin!

Dankzij bovenstaande illustraties krijgt u een beeld van hoe passend onderwijs er in een schoolgebouw uit kan zien.